Ny film viser de usynlige smerter

Hvis du lever med en gigtsygdom, oplever du måske, at det kan være svært at forklare, hvordan smerterne føles, og hvordan træthed og fysiske begrænsninger påvirker dit liv. Gigtforeningen har derfor lavet en film, der sætter billeder på de usynlige smerter og viser, hvordan det er at leve med gigt.

Få øje på de usynlige smerter – afspil film

Gigt er let at overse

I mange tilfælde kan andre mennesker ikke se, at man har gigt, og selvom din gigtsygdom måske begrænser dig i hverdagen med daglige smerter og kronisk træthed, kan din omverden have svært ved at få øje på sygdommen og forstå, hvordan det er leve med den.

For dine pårørende kan det være svært helt at forstå de mange begrænsninger, der følger med sygdommen – netop fordi den ikke kan ses. Måske glemmer de, at sygdommen har betydning for, hvad du kan overkomme. Måske tænker de ikke over, at gigt nedsætter leddenes bevægelighed, så almindelige dagligdags aktiviteter bliver besværlige eller nærmest umulige for dig. Og måske er det svært at forstå de smerter, som ingen kan se.

Filmen kan hjælpe til at vise, hvordan det er leve med de usynlige smerter, og hvordan de påvirker hverdagen.

Når smerter og træthed er hverdag

Det er langt fra alle, der er klar over, hvad det indebærer hver dag at skulle stå op til smerter og en helt ekstrem træthed, der ikke går over selv efter mange timers søvn. I Gigtforeningen har vi hver dag kontakt med mennesker, der har gigt og deres pårørende. Derfor ved vi, at – selvom man ofte ikke kan se på mennesker, at de har gigt – har sygdommene store konsekvenser. Ikke kun for den enkelte, men også for de pårørende.

"Vores medlemmer fortæller os ofte, at de har svært ved at forklare andre, hvordan det er at have gigt. Derfor har vi lavet en film, der viser de usynlige smerter, og hvordan gigt påvirker hverdagen. Det er første gang, der sættes billeder på de smerter, der følger med gigt. Vi håber, at vi med filmen kan gøre det lettere at forklare – og lettere at forstå – hvad det vil sige at leve med gigt," siger Mette Bryde Lind, direktør i Gigtforeningen.

Gigt rammer tilfældigt

Alle kan få gigt! Børn og unge. Mænd og kvinder. Og gigt er mange ting. Der findes nemlig mere end 200 forskellige gigtsygdomme. Smerter, træthed og stivhed i leddene er den store fællesnævner for de allerfleste gigtsygdomme.

Publiceret 12.10.2017