Kom og bliv klogere på kroniske smerter og smertemestring

Lever du med kroniske smerter? Kom og vær med, når Gigtforeningen inviterer til fire borgermøder i oktober, hvor landets førende eksperter giver dig den nyeste viden om forskning i smerter og gode råd om smertemestring.

I Danmark lever hver femte voksen med kroniske smerter, og den hyppigste årsag er gigt.

Smerter er et stort og overset problem i vores samfund, til trods for at det er en stor belastning for både den enkelte, der lever med smerterne og for samfundsøkonomien. Derfor arbejder Gigtforeningen for øget fokus på, hvordan mennesker med gigt kan mindske deres smerter og dermed få et bedre liv.

Det gør vi blandt andet med fire borgermøder i Roskilde den 12. oktober, på Frederiksberg den 17. oktober, i Kolding den 23. oktober samt i Herlev den 31. oktober.

Mød førende eksperter og få gode råd

På borgermøderne kan du møde en række af landets førende eksperter, der vil give dig den nyeste viden om forskning i smerter, herunder hvordan kroniske smerter kan behandles, hvordan du kan få en hverdag til at hænge sammen trods daglige smerter – og ikke mindst, hvad du selv kan gøre for at lære at leve bedst muligt med smerterne.

Emnerne er blandt andet: Arbejdsliv, rygsmerter, medicin mod smerter (bl.a. medicinsk cannabis), betydningen af fysisk aktivitet, psykologiske aspekter af livet med smerter – og ikke mindst smertemestring. Mødernes temaer varierer dog en smule, så kig de fire programmer grundigt igennem.

Læs mere og tilmeld dig Gigtforeningens borgermøder om smerter

Roskilde, torsdag den 12. oktober på Roskilde Katedralskole (er afholdt)
Tema: Smerter og arbejdsliv

Frederiksberg, tirsdag den 17. oktober på Frederiksberg Rådhus (er afholdt)
Tema: Rygsmerter

Kolding, mandag den 23. oktober i Bramdrupdam Sports- & Mødecenter
Tema: Smerter og arbejdsliv

Herlev, den 31. oktober på Herlev Hospital
Tema: Smertebehandling

Smerter skal på dagsordenen

Udover disse fire smertemøder forskellige steder i landet, arbejder Gigtforeningen politisk og med nye kampagner for at skabe større bevidsthed om det at leve med kroniske smerter.

"Smerter har store menneskelige konsekvenser for den enkelte, men også for samfundets økonomi. Derfor har vi stort fokus på at få det sat på dagsordenen og få en national handlingsplan mod smerter", siger Mette Bryde Lind, direktør i Gigtforeningen.

Brug for national handlingsplan mod smerter

Gigtforeningen er i dialog med de politiske partier om en national handlingsplan mod smerter:

"Vi vil til stadighed presse på for at få vores krav om en national handlingsplan mod smerter igennem hos vores politikere. Vi mener, at det åbenlyst er i samfundets interesse at gøre noget," siger Mette Bryde Lind.

Hun understreger at en tidlig og tværfaglig indsats er helt afgørende:

"Vi skal blive dygtigere. Jo tidligere vi gør noget, desto større gevinst er der. Vi kan nemlig både gøre livet bedre for den enkelte, men der er også store gevinster for samfundet, fordi vi blandt andet kan mindske sygefraværet," slutter hun.

Publiceret 28.09.2017