Kom og bliv klogere på elcyklens fordele

Har du svært ved at cykle på en almindelig cykel pga. nedsat funktion eller smerter? Så er elcyklen noget for dig – kom og hør mere om det populære transportmiddel på ”Elcyklens Dag” den 7. oktober i København.

Tidligere var elcykler forbeholdt mennesker med et fysisk handicap, og ligefrem smarte var de ikke. Men i de senere år er udvalget nærmest eksploderet, og elcyklen er blevet et populært og tjekket transportmiddel - og efterhånden findes en del af cyklerne i et prisleje, hvor flere kan være med.

Hvis du overvejer at købe en elcykel, er der sikkert mange spørgsmål, der trænger sig på. Skal du have forhjuls‐ eller centermotor?  Hvor kraftig skal motoren være og hvad med batterilevetiden? Hvordan opbevarer du cyklen - kan den tåle kulde og regn?

På "Elcyklens Dag" lørdag den 7. oktober kan du få svar på dine spørgsmål hos de mange udstillere. Du kan også prøvekøre cyklerne, både elcykler og el-ladcykler, hvor familiens mindste og hunden kan køre med. Du kan derudover finde tøj og andet godt til cykelturen.

Kom til Elcyklens Dag

Tid: Lørdag den 7. oktober kl. 10-17
Sted: Docken, Færgehavnsvej 35, 2150 Nordhavn
Entré: Gratis
Praktisk: Gratis P-pladser, Bus 27 kører fra Østerport St.

• Cyklistforbundet arrangerer i løbet af dagen cykelleg for børn og barnlige sjæle.
  • Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, giver kl. 15 sit bud på, hvad elcykler kan, når det handler om en sund og aktiv hverdag.
  • Der kan købes mad og drikke på stedet.

Elcyklen er oplagt for dig med gigt

El-cyklen er et godt alternativ til den traditionelle cykel, især hvis du på grund af nedsat funktion eller smerter har vanskeligt ved at køre på en almindelig cykel – eller hvis du har lyst til at skifte turen i bil eller bus ud med en cykeltur. Flere og flere mennesker med gigt anskaffer sig en elcykel. Mange oplever, at elcyklen øger deres livskvalitet, fordi deres bevægelsesfrihed med ét bliver langt større.

Fordele ved el-cyklen

• Modvind og blæst påvirker ikke din transporttid væsentligt.
  • Du er ikke badet i sved efter turen til arbejde.
  • Du kan nemmere køre længere distancer end på en traditionel cykel.
  • Hvis du er træt, kan du skrue op for hjælpen fra el-motoren.
  • Hvis du ikke har kræfter til at cykle på en almindelig cykel, kan du vedligeholde din kondition og dit aktivitetsniveau ved hjælp af en elcykel.
  • Hvis du erstatter transporten i bil eller bus med en tur på elcykel, fremmer du din sundhed, du slipper for kø og trængsel, og du sparer penge.
  • Du kan slå motoren fra og anvende elcyklen som en almindelig cykel.

Gode råd om elcyklen

• Prøv forskellige elcykler, inden du bestemmer dig for, hvilken type du vil købe. Der er stor forskel på f.eks. batteri- og motorplacering, motorens kraft, batteriets kapacitet, cyklens udformning og vægt, samt hvordan motoreffekten justeres.
  • Afprøv cyklen også uden motor, så du ved, hvor tung den er, hvis du indimellem gerne vil bruge den som almindelig cykel.
  • Gør op med dig selv, hvad du skal bruge elcyklen til. Har du særlige behov – f.eks. lav indstigning, affjedring, skal du køre langt, skal du køre med tung last, har du brug for både fod- og håndbremse osv.
  • Sørg for at spørge ind til service, f.eks. hvilke reparationer cykelhandleren selv kan udføre, og hvilke han ikke kan. Det kan have betydning for, hvor længe du skal undvære din cykel, når den skal repareres. Spørg også, hvor meget et nyt batteri vil koste.
  • Nogle elcykler kan være en relativt stor investering. Undersøg derfor med dit forsikringsselskab, om den er dækket af din indboforsikring.
  • Husk sikkerheden - få de vigtigste sikkerhedsråd på Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside

Foto: Mikkel Østergaard

Publiceret 02.10.2017