Hurtigere adgang til prøvesvar

Efter sommerferien kommer der hurtigere svar på blodprøver eller biopsier fra lægen eller sygehuset.

Hurtigere adgang til prøvesvar

Fra 1. september fjerner Danske Regioner nemlig de tre dages forsinkelse der opstår, fra lægen får svaret på prøver, til du selv får adgang dem. For kronisk syge som gigtpatienter kan det betyde kortere ventetid på hospitalet, du kan undgå unødige ambulante besøg, og du kan møde mere forberedt, når du har tid hos lægen.

Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind er glad for den nye mulighed.

-Det bør altid være op til den enkelte frit at bestemme, hvornår og hvordan vi vil modtage nyheder om vores sygdom. Det skal lægen eller en anden sundhedsfaglig person ikke vurdere alene, siger hun.

Hun understreger dog, at valgmuligheden er vigtig. Det er stadig muligt at modtage prøvesvar hos sin læge, hvis man ønsker det.

Danske Regioner har længe skubbet på for at få den nye ordning, hvorimod Lægeforeningen advarer imod, at patienter risikerer at sidde alene derhjemme med alvorlige og komplicerede beskeder.

I Gigtforeningen mener Mette Bryde Lind da også, at den nye praksis stiller større krav til det sundhedsfaglige system.

-Når patienter får hurtigere adgang til deres prøvesvar, skal hele det lægefaglige system også være gearet til at kunne yde hurtigere hjælp, rådgivning og støtte, siger hun.

Der vil altid komme en advarsel, inden du åbner et prøvesvar på Sundhed.dk. Inden du klikker videre, vil der komme en besked om, at svaret kan indeholde oplysninger, som kan gøre dig ked af det eller bekymret.

Publiceret 06.07.2017