Gigtforsker Bent Deleuran hædres med fornem pris

Den prestigefyldte "Dronning Ingrids Forskerpris" går i år til professor ved Aarhus Universitet og overlæge, dr.med. på Aarhus Universitetshospital Bent Deleuran for hans mangeårige forskning i autoimmune gigtsygdomme som leddegigt, rygsøjlegigt og psoriasisgigt.

Fra venstre ses: Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind, Hendes Majestæt Dronningen, prismodtager, professor, dr. med. Bent Deleuran, Gigtforeningens bestyrelsesformand Ulrik Bülow og formand for Gigtforeningens forskningsråd Ellen-Margrethe Hauge. Foto: Kim Dahl, Effect Photo / Gigtforeningen

Hendes Majestæt Dronningen, der er Gigtforeningens protektor, overrakte prisen på Amalienborg i forbindelse med Den Internationale Gigtdag. Ved overrækkelsen beskrev professor Ellen-Margrethe Hauge, formand for Gigtforeningens Forskningsråd, den vigtige betydning af Bent Deleurans forskning:

"IL17, IL21…..STAT3 – bogstaver og tal som kan gøre de fleste af os rundtossede. Ikke Bent Deleuran. Det er nemlig betegnelser for de signalstoffer, han er optaget af. De formidler besked fra celle til celle. De kan kobles til skader på led. Og de kan måles i blodet og forudsige, hvilke patienter der er i risiko for at få skader på deres led," sagde professor Ellen-Margrethe Hauge, formand for Gigtforeningens Forskningsråd, ved overrækkelsen.

Opfylder drømmen om at blive mor

Bent Deleuran har med sin forskning også gjort det muligt for kvinder med sjældne bindevævssygdomme som f. eks. SLE/lupus at blive gravide. Lupus rammer især yngre kvinder og forhøjer risikoen for at abortere. Ved at følge kvinderne ekstremt tæt og hele tiden tilpasse behandlingen til den enkelte, har Bent Deleuran medvirket til, at mange af dem har fået opfyldt drømmen om at blive mor.

"Er der nogen, der synes, du fortjener at blive hædret med en pris, er det disse kvinder!," sagde Ellen-Margrethe Hauge.

Mere om Dronning Ingrids Forskerpris

Gigtforeningen uddeler hvert år Dronning Ingrids Forskerpris i forbindelse med Den Internationale Gigtdag den 12. oktober til en markant profil inden for dansk gigtforskning. Med æren følger 100.000 kroner til forskning.

Publiceret 11.10.2017