Det er sundt at gøre godt!

Når Gigtforeningen og Scleroseforeningen den 10. september går fra dør til dør for at samle ind til forskning, er der en særlig ekstragevinst til dig, der er med til at samle ind på dagen. Flere undersøgelser peger nemlig på, at velgørenhed er sundt.

"Flere undersøgelser viser, at mennesker, der udfører frivilligt arbejde, lever længere – uanset om de giver deres penge eller deres tid. Det er simpelthen sundt at give”, siger professor og sundhedsekspert Bente Klarlund.

Erstatter sukker og alkohol

"Forklaringen på, at velgørenhed gavner den fysiske sundhed, ligger måske i hjernen. Den frigiver nemlig mere af belønningsstoffet dopamin, når vi gør en god gerning – og det får os til at føle os godt tilpas”, forklarer Bente Klarlund.

"Man kan stimulere sit dopamincenter med sukker, alkohol, sex, stoffer, ved spil, med motion og ved at gøre noget for andre. Så når man gør gode gerninger, behøver man ikke bruge flødeskumskager og alkohol for at få gang i dopaminen".

Frivilligt arbejde påvirker livsstilen

En anden forklaring kan være, at det frivillige arbejde i sig selv påvirker livsstilen. Ofte indebærer det frivillige arbejde, at man bliver mere fysisk aktiv – det gælder f.eks. de mange frivillige i idrætslivet.

"Også når man samler ind, får man jo motion, når man går sin rute," siger Bente Klarlund.

"Samtidig oplever de fleste, at der bliver taget positivt imod dem, når de ringer på. Og så er det jo utroligt tilfredsstillende at vende tilbage til indsamlingsstedet med bøtten fuld af mønter og sedler. Så at være indsamler er en rigtig god gerning – også for helbredet. Det styrker både dopaminproduktionen og kredsløbet".

Vær med!

Har du planer søndag den 10. september? Du kan gøre en forskel, når Gigtforeningen og Scleroseforeningen søndag den 10. september i tidsrummet kl. 10-16 sammen går fra dør til dør for at samle penge ind i Region Hovedstaden og Region Midtjylland. Meld dig om indsamler i dag. Sidste år gik næsten 3.000 på gaden for at samle ind til forskning i gigt og sclerose - i år vil vi gerne have mange flere indsamlere.

Bliv indsamler og vælg din rute

Canadiske forskere undersøgte for nogle år siden 100 raske 15-årige skoleelever. De blev inddelt i to grupper. Den halvdel, som deltog i frivilligt arbejde for de yngste elever en time eller mere om ugen var efter 10 uger sundere, end den anden halvdel.
Publiceret 18.08.2017