Træthed (fatigue) og gigt – det kan du selv gøre

Jeg er en 48-årig kvinde med leddegigt. Mit altoverskyggende problem er træthed – hjælp mig! Sådan lyder en henvendelse, som Rådgivningen har fået. Læs rådene.

Spørgsmål

Jeg er en kvinde på 48 år, der har leddegigt. Mit overskyggende problem er ikke, som man skulle tro, at jeg har ondt stort set hele tiden. Nej, det er trætheden, der er mit overskyggende problem. Jeg føler, at jeg er ved at drukne – og kan slet ikke få hovedet op for at få luft. Jeg har en dejlig mand og to søde teenagere, men føler ikke, at jeg slår til hverken som mor eller hustru. Jeg kan ikke gå med hunden, som jeg plejer, kan ikke løbe sammen med min teenagedatter, kan ikke gå på café med veninderne, kan ikke passe mit arbejde – og har bare lyst til at sove, sove, selvom jeg ved, at det ikke hjælper. Hjælp mig!

Svar fra Gigtforeningens rådgivning

Kronisk træthed er et meget relevant emne, da mange mennesker med en kronisk sygdom oplever denne særlige træthed, som du beskriver. I fagsprog omtales den som ”fatigue”. Forskningen viser, at man er særlig udsat for at blive ramt af denne særlige træthed, der viser sig trods en god nattesøvn, hvis man har en kronisk sygdom og inflammation (betændelsestilstande) i kroppen.

Mange mennesker med gigt beskriver det som en overvældende træthed og mathed, der næsten tager pusten fra dem. Og sammenholdt med de andre store udfordringer, der følger i kølvandet på at være kronisk syg, kan trætheden let virke helt uoverskuelig.

Hvad skyldes træthed (fatigue) ved gigtsygdom?

Teorien bag den særlige træthed er, at når der er aktivitet i gigtsygdommen, udsættes din krop for ”stress”. Din blodprocent falder muligvis, ligesom dit immunsystem arbejder på akkord. Kroppen er altså på fysisk overarbejde for at bekæmpe betændelsestilstanden i leddene – også når du sover!

I de perioder, hvor der ikke er aktivitet i din gigtsygdom, kan der alligevel være tale om overarbejde – især, hvis du har smerter, som konstant skaber forstyrrelse i din balance. Her vil både din krop og især din psyke være i konstant alarmberedskab, fordi din opmærksomhed hele tiden fokuserer på smerten.

Kronisk gigt kan give svær og langvarig træthed. Trætheden kan påvirke dit humør, du kan blive lettere ked af det eller irritabel. Trætheden kan blive nærhedens og seksualitetens største fjende.

Langt hen ad vejen er du selv herre over, hvor stor en indflydelse trætheden skal få på din hverdag. Det er vigtigt for dig at skabe nogle rutiner, der kan hjælpe dig med at få prioriteret dine aktiviteter, så du får overskud og balance i dine ressourcer.

Det kan du selv gøre

Lær din træthed at kende

Hvornår på dagen og i hvilke situationer fylder trætheden mest? Kan du undgå nogle af de situationer, der sluger din energi? Eller kan du planlægge dig ud af det ved f.eks. at få hjælp.

Find en motionsform, der kan fungere som modvægt til trætheden

  • Selvom det virker uoverskueligt, når du i forvejen er træt, kan motion faktisk afhjælpe træthed. Flere forskningsstudier viser, at regelmæssig motion styrker kroppens muskulatur og hjælper med at støtte knogler og led. Motion kan derfor afhjælpe den smertestress, der huserer i en gigtplaget krop.
  • Det er vigtigt at finde en motionsform, som ikke belaster dig yderligere – dette kunne f.eks. være træning i varmtvandsbassin, da følelsen af velvære kombineret med motion i vand erfaringsmæssigt er godt for mennesker med gigt. Du finder selv den motionsform, der passer bedst til dig – og prioriter så at komme afsted til dette.

Find balancen mellem aktivitet og hvile

  • Hvis trætheden fylder meget i din hverdag, er det vigtigt, at du prioriterer dine aktiviteter, så der kommer balance i dine ressourcer. Prioriter at få plads til nogle af de aktiviteter, som giver dig glæde, livskvalitet og energi. Det kunne f.eks være at prioritere overskud til at læse lektier med børnene og være kærlig med manden/hustruen. For at kunne få overskud til dette kan du f.eks. nedprioritere indkøb, huskeseddel og madlavning til aften - og det kan komme i hus ved at bestille mad ude fra – der er efterhånden mange leverandører af god hverdagsmad.
  • Sygdom og træthed kan skabe stor afstand - særligt når der er allermest brug for nærhed og tryghed. Hav sex, når trætheden er mindst. Husk, at sex er livsbekræftende og kan få trætheden til at forsvinde for en stund.
  • Lyt til din krops signaler. Vær bevidst om, at din krop har behov for hyppigere hvile, end da du ikke var syg. Find ud af, hvor ofte der er behov for at tage en pause. Det er en måde at blive klogere på dig selv og dine ressourcer. Meld ud til din omverden, hvornår og hvorfor - så kan din familie og kollegaer bedre forstå og støtte dig i at holde fast i denne viden.

Få gode vaner

  • Hvis du er i arbejde, kan det være en god idé at informere dine kollegaer om dit behov for små pauser i løbet af dagen. De behøver ikke vare længere end ti minutter hver anden time. Du kan f.eks. bruge dem til mindfulness meditation, hvis du har et aktivt job, eller til enkle øvelser for kroppen, hvis du har et stillesiddende eller statisk arbejde.
  • Inden du kører hjem fra arbejde, kan du med mindfulness eller et par minutter med øvelser få cirkulation i kroppen. Lav nogle dybe vejrtrækningsøvelser i den friske luft inden, du sætter dig ind i bilen. Det kan give dig lidt energi, så du ikke er alt for træt bag rattet.

Få gode sovevaner

  • Når man har gigt, kan en ordentlig nattesøvn være en ekstra udfordring, da smerter ofte er et forstyrrende element. Du kan få inspiration og vejledning om madras, pude og seng ved at kontakte Gigtforeningens ergoterapeut.
  • Følg også de almene råd: Luft ud i soveværelset, så luften er frisk, undgå fjernsyn og computer inden sengetid, undgå stimulerende drikke som kaffe og cola. Spis heller ikke lige inden sengetid, da det sætter kroppen på ekstra arbejde med at fordøje. Sidst, men ikke mindst, så forsøg at skabe en ensartet rytme, så du går i seng nogenlunde på samme tid hver aften.
  • Har du svært ved at finde hvile, kan mindfulness meditation måske hjælpe dig. Hvis du øver mindfulness dagligt, vil du efter noget tid opdage, at tanker optager opmærksomheden. Den største udfordring er ofte, at tankerne –trods vores bestræbelser – igen og igen overtager vores opmærksomhed. Det er ikke sikkert, at du oplever en effekt de første gange. Mindfulness kræver øvelse og gentagelser. Hav tålmodighed, for øvelse gør mester.
    Find CD med mindfulness øvelser i vores webshop

Hold fast i venner og undgå social isolation

  • Træthed påvirker humøret hos de fleste mennesker, men du bør ikke lade trætheden afholde dig fra at være social. Prioriter dine venner og familie, for socialt samvær skaber en naturlig adspredelse, der virker positiv på både humør og smerter.
  • Husk, du behøver ikke altid være i topform – sig ærligt til de andre, hvordan du har det. Så ved de, at du har prioriteret dem, men måske har brug for et hvil undervejs.
Publiceret 13.02.2017