Hjælperytterne på tur rundt i Danmark

Efter et langt og hårdt træningsforløb er Gigtforeningens Hjælperytterne klar til den store tur rundt i Danmark, hvor rytterne på blot fem dage tilbagelægger 825 kilometer. Formålet er at skabe opmærksomhed om gigt hos især børn og unge. På turen, der finder sted i dagene den 24.-28. juni, får rytterne følgeskab af børn med gigt og lokale politikere.

Sætter fokus på børn og unge med gigt

Hver 3. dag får et barn i Danmark konstateret gigt. Det viser tal fra Gigtforeningen. Børnene lever en hverdag, hvor smerter og træthed fylder mindst ligeså meget som legeaftaler og Disney-show. Fra lørdag den 24. juni til onsdag den 28. juni cykler Gigtforeningens cykelhold Hjælperytterne rundt i Danmark for at skabe opmærksomhed om de mere end 1.200 børn og unge med gigt.

"For børn og unge med gigt kan selv en kort cykeltur være en stor udfordring, da de lever med smerter i leddene og træthed. Når de ikke kan følge med deres kammerater, risikerer de at blive udelukket fra fællesskabet og blive socialt isolerede. Vi er meget taknemmelige for, at frivillige sætter sig i sadlen som Hjælperyttere og cykler rundt i Danmark for at sætte fokus på en sygdom, som de her børn og unge skal leve med hver dag. Ligesom de forrige år vil Hjælperytterne gøre en konkret forskel. Igen i år kan vi overrække el-cykler fra Hjælperytterne til børn og unge med gigt fra hele landet," siger direktør for Gigtforeningen, Mette Bryde Lind og tilføjer:

”Det er fantastisk at se, hvilken forskel en el-cykel gør for et barn med gigt. Pludselig kan de deltage på lige fod med kammeraterne, når der skal cykles til fritidsaktiviteter eller skole, og de kan for en stund glemme smerter og træthed. Derfor er overrækkelserne også noget af det, der gør størst indtryk på de frivillige ryttere og servicemedarbejdere på deres tur rundt i Danmark."

Hjælperytterne overrækker 12 el-cykler

Det er femte gang, at Hjælperytterne sætter sig i sadlen for at sætte fokus på gigt. I år vil Hjælperytterne overrække 12 el-cykler til børn og unge med gigt i hele Danmark. Det sker, når rytterne kommer i mål i hhv. Herning (mandag den 26. juni) og Rungsted (onsdag den 28. juni).

Hjælperytternes tur rundt i Danmark

Lørdag den 24. juni – Hvidovre via Næstved til Maribo
Søndag den 25. juni – Maribo via Langeland til Odense
Mandag den 26. juni – Odense via Vejle til Herning
Tirsdag den 27. juni – Herning via Thy til Rebild
Onsdag den 28. juni – Rebild via Aarhus til Rungsted Havn
På turen rundt i Danmark får Hjælperytterne følgeskab af lokale børn med gigt og lokale politikere.

• Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen fra Region Hovedstaden sender Hjælperytterne afsted fra Hvidovre.
  • I Maribo cykler Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen med
  • I Odense er det sundhedsordfører Jane Heitmann (V)
  • I Rebild er det Rebilds borgmester Leon Sebbelin.
  • I Rungsted cykler Helsingørs borgmester Bendikte Kiær sammen med Helsingør-holdet, mens Hørsholms borgmester er klar til at tage imod Hjælperytterne og 30 lokale børn med gigt ved målstregen.

Læs mere på Hjælperytternes hjemmeside

Publiceret 23.06.2017