Har kosten betydning for min nattesøvn?

Jeg går altid træt i seng, men ligger vågen. Jeg tager så et glas mælk og sover til kl. 5.30. Kan jeg påvirke min søvn gennem kosten? Sådan lyder et spørgsmål til Rådgivningen – læs kostvejlederens svar.

 

Spørgsmål

Jeg går i seng kl. 22, hvor jeg er træt, men ligger alligevel vågen i nogle timer. Så står jeg op og drikker et glas mælk og sover, indtil jeg skal op kl. 5.30. Kan jeg påvirke min søvn gennem kosten?

Svar fra Gigtforeningens kostvejleder Henriette Thorseng

Kosten er blot én af de mange faktorer, der kan påvirke længden og kvaliteten af vores søvn. Her kommer nogle generelle råd om sammenhængen mellem kost og søvn:

  • En sund og varieret kost med frugt, grøntsager, fuldkornsprodukter og fedtfattige fødevarer tilfører kroppen tryptofan, som er en aminosyre, der ser ud til at have en gavnlig virkning på søvnen. I kroppen omdannes tryptofan til søvnhormonet melatonin. Bananer, mælk, yoghurt, chokolade og mandler har et højt indhold af tryptofan eller melatonin.
  • Store mængder energi- og fedtrige fødevarer lige før sengetid kan muligvis afkorte søvnlængden.
  • Vær opmærksom på, om du drikker kaffe med koffein inden sengetid. Det er forskelligt fra person til person, hvor følsom man er over for koffein, men koffein kan gøre det sværere at falde i søvn og kan afkorte søvnens længde.
  • Undgå store mængder alkohol, det giver afbrudt søvn.
  • Overvægt og kortere søvnlængde hænger sammen. Hvis du vejer for meget, kan det sandsynligvis hjælpe på din søvn, hvis du taber dig.
  • Rygning er desuden forbundet med kortere søvn, flere søvnforstyrrelser og en negativ påvirkning af søvnmønstre, så du får mindre af den dybe søvn.
Publiceret 14.06.2017