Kom godt i gang med havearbejdet

Havearbejde er en grøn fornøjelse, også selvom gigten sætter nogle begrænsninger. Her får du gode råd om havearbejde, og hvordan du undgår skader.

Når foråret viser sig fra sin bedste side med varmegrader og solskin, kribler det i de grønne fingre for at komme i gang med havearbejdet. Hvis du har gigt, kan smerter og fysiske begrænsninger dog være en udfordring. Her får du nogle tips til, hvordan du stadig kan nyde havearbejdet.

Gode råd til havearbejdet, når du har gigt

1. Lav havearbejde i det omfang, du har lyst til det
    Hvis arbejdet er en sur pligt, får du ikke meget positivt ud af det. Lav eventuelt en liste, inden du går i gang med de ting, du skal nå inden for et begrænset tidsrum – og hold dig til den.

2. Få haven op i arbejdshøjde
    En måde er højbede i 50-70 cm højde. En anden mulighed er at anskaffe opstammede bærbuske, som stikkelsbær, ribs og solbær. Opstammede buske fås hos gartnere og i plantecentre.

3. Beplantning
    Beplantning kan med fordel være med til at lette havearbejdet for dig. For at mindske ukrudtet kan du vælge fiberdug, flis mellem planterne eller bunddækkende planter som f.eks. pink panda. Stauder som høstanemoner, hosta og dagliljer kræver ikke den store lugning.

4. Krukker
    Krukker er en overskuelig måde at holde blomster, krydderurter eller mindre buske på. Frostfrie krukker kan blive stående udendørs. De kan også stå på en lille plade med hjul, der gør dem lette at transportere.

Du kan lægge grankogler i bunden af krukkerne i stedet for sten til dræn, så bliver krukkerne ikke så tunge. Hvis du kan lide at bruge lerpotter, er det en god idé at plante i plastikpotter og derefter sætte dem i lerpotter – så er de ikke lige så tunge at flytte.

5. Indret haven med hvilepladser, f.eks. små bænke
    Det giver lejlighed til pauser i havearbejdet og mulighed for at nyde haven. Sæt eventuelt et ur, så du husker at holde pauser.
    Pas på med haveredskaber, der er for tunge

6. Haveredskaber kan være tunge.
    Brug evt. børneredskaber, f.eks. af plastik, der er lette, men stadig gode til lettere grave- og rivearbejde. På haveredskaber som rive og skuffejern skal skaftet være så langt, at du kan arbejde med det med ret ryg. Du kan også lette arbejdet ved ikke at fylde trillebøren til randen. Undgå desuden at fylde skovlen helt.

Du kan med fordel bruge en haveskammel eller en taburet, så du nemmere kan rejse dig.

En gribetang med langt skaft kan fint bruges til opsamling.

Sådan undgår du skader under havearbejdet

Havearbejde kan være hårdt, især i foråret, hvor man ikke har været aktiv i haven i lang tid. Tænk på, at du samtidig laver mange bevægelser, som kroppen ikke er vant til.

Mange får hold i ryggen, overbelastninger eller andre skader, når havesæsonen går i gang.

Du kan selv gøre meget for at forebygge generne, hvis du er opmærksom på at forberede kroppen til havearbejdet, særligt ved at styrke ryg og skuldre på forhånd og ikke mindst ved at skåne ryg og skuldre under selve havearbejdet.

Lyt til din krop, når du går i haven, og kend disse simple råd:

1. Varm op, inden du går i gang, f.eks. med en gåtur eller med det lette havearbejde.

2. Du behøver ikke nå det hele på én dag.

3. Varier arbejdet – skift mellem det tunge og lette arbejde, og skift arbejdsstilling.

4. Hold pauser. Sæt eventuelt et ur.

5. Undgå at bøje dig forover, når du skal luge, grave og løfte. Bøj i stedet ned i knæene, så du skåner lænden.

6. Hold ryggen rank og brug benmusklerne, når du skal løfte ting og køre rundt med trillebøren.

7. Hold de ting, du skal løfte, tæt ind til kroppen.

8. Undgå vrid i ryggen. Næsen skal pege samme vej som fødderne.

9. Tag varmt tøj på, der dækker hele ryggen.

10. Stop med det samme, hvis du får ondt.

Vil du vise os din have?

Har du en gigtvenlig have, som du gerne vil vise frem i Gigtforeningens medlemsblad, LedSager?
Så skriv til redaktionen på redaktion@gigtforeningen.dk

Publiceret 07.04.2016