Kaffe - kan det give gigt?

Et moderat dagligt kaffeindtag på 3-4 små kopper ser ud til at være uskadeligt. Det kan ligefrem have nogle gavnlige effekter på helbredet. Har du angst, er gravid, eller er dit kalkindtag lavt, skal du dog være varsom med, hvor meget kaffe du drikker.

Kaffe og gigt

Sammenhængen mellem kaffe og udvikling af gigt er kun undersøgt sparsomt. Der er f.eks. foreslået, om kaffe kan have en beskyttende effekt ved urinsyregigt, mens kaffe har vist både et øge og mindske risikoen for udvikling af leddegigt. Data er usikre, og der er på nuværende tidspunkt ingen overbevisende fakta, der peger på en sammenhæng.

Læs mere om leddegigt

Kaffe og knogleskørhed

Betydningen af kaffe har været undersøgt i forbindelse med osteoporose, også kaldet knogleskørhed. Man har fundet ud af, at kaffens koffein øger knoglenedbrydningen, men kun hvis man samtidig får for lidt kalk. Hvis kostens indhold af kalk er tilstrækkelig, betyder det altså ikke noget.

Den seneste undersøgelse af danskernes kostvaner viser, at vi i gennemsnit indtager 1046 mg kalk om dagen, hvilket er over den daglige anbefaling på 800 mg. For at opveje den negative effekt af kaffens koffein er 40 mg kalk pr. kop kaffe nok. Det svarer f.eks. til 30 milliliter (to spiseskefulde) mælk.

Mælk og mælkeprodukter er gode kilder til kalk. Andre gode kilder er grønne grøntsager, fuldkornsprodukter, fede fisk, som du spiser med ben og nødder.

Læs mere om knogleskørhed

Læs også om gigt og alkohol

Læs også om gigt og rygning

Senest opdateret 01.05.2020