Nemmere madlavning med gigt og smerter – sådan gør du

Det kan være svært at finde overskud til at lave mad, hvis du har smerter på grund af gigt. Få gode råd til nemmere madlavning.

Gode råd om nemmere madlavning

Madlavning kan virke uoverskueligt, hvis du har smerter – og tager du udfordringen op, bliver smerterne måske værre. Der er flere forskellige ting, du kan gøre for at lette madlavningen.

Undgå usunde færdigretter

Sådan kan du undgå, at næringsfattige og usunde færdigretter får for meget plads på din tallerken:

  • Lav dobbelt portion af middagsretter de dage, hvor du har overskud, og frys halvdelen ned. Så har du har et nemt måltid de dage, hvor overskuddet ikke er så stort.
  • Køber du færdigretter, så gå efter dem med nøglehulsmærkninger. Nøglehullet viser, at det er et sundere valg.
  • Supplér evt. færdigretter med ekstra grøntsager eller frugt.
  • Brug evt. frosne, udskårne grøntsager i stedet for friske grøntsager, der skal snittes.
  • Spis groft brød som f.eks. fuldkornsrugbrød til færdigretten, hvis det kniber med at blive mæt.

Lav nemme retter

Du kan med fordel lave mad efter opskrifter, hvor tilberedningens sværhedsgrad er tænkt ind i opskrifterne. Så madlavningen bliver mere overskuelig og ikke kræver for lang tid.

Find nemme og gigtvenlige madopskrifter

Brug hjælpemidler til nemmere madlavning

En god indretning af dit køkken og særlige hjælpemidler til at lave mad kan også lette din madlavning. Når du indretter dit køkken, er der nogle ting, der kan være hensigtsmæssigt at overveje:

  • Hvis du har brug for at sidde ned under køkkenarbejdet, kan være hensigtsmæssigt at have et tomt skab under køkkenvasken. Så kan du åbne lågen og sidde med benene inde i skabet, mens du arbejder ved vasken. Vær dog opmærksom på, at stolen skal være ret høj, så du ikke belaster dine skuldre uhensigtsmæssigt.
  • Hvis du har et spisebord i køkkenet, kan du også sidde her og lave dele af køkkenarbejdet. Er du helt afhængig af at sidde ned for at kunne lave mad, kan du kontakte din kommunes hjælpemiddelafdeling og søge en arbejdsstol til køkkenet.
  • Du kan også tænke over, hvilke køkkenredskaber du bruger mest og placere dem, så de er indenfor rækkevidde. De køkkenmaskiner, du bruger oftest, kan også være lettilgængelige, så du ikke skal hente dem ned fra skabe eller op fra lave skuffer. 
  • Hvis dit køkkenbord er for lavt for dig, når du står og arbejder, kan du få ondt i ryggen. Hvis du ikke har mod på at bygge køkkenet om, kan du evt. anskaffe dig en bordforhøjer, der er et skærebræt med små ben på. Den kan være god, hvis du skal lave mad, hvor du skal skære og hakke.

Sådan søger du om hjælpemidler

Se hjælpemidler til nemmere madlavning

Senest opdateret 18.12.2017