Nemmere madlavning med gigt og smerter – sådan gør du

Det kan være svært at finde overskud til at lave mad, hvis du har smerter på grund af gigt. Få gode råd til nemmere madlavning.

Gode råd om nemmere madlavning

Madlavning kan virke uoverskueligt, hvis du har smerter – og tager du udfordringen op, bliver smerterne måske værre. Der er flere forskellige ting, du kan gøre for at lette madlavningen.

Undgå usunde færdigretter

Sådan kan du undgå, at næringsfattige og usunde færdigretter får for meget plads på din tallerken:

  • Lav dobbelt portion af middagsretter de dage, hvor du har overskud, og frys halvdelen ned. Så har du har et nemt måltid de dage, hvor overskuddet ikke er så stort.
  • Køber du færdigretter, så gå efter dem med nøglehulsmærkninger. Nøglehullet viser, at det er et sundere valg.
  • Supplér evt. færdigretter med ekstra grøntsager eller frugt.
  • Brug evt. frosne, udskårne grøntsager i stedet for friske grøntsager, der skal snittes.
  • Spis groft brød som f.eks. fuldkornsrugbrød til færdigretten, hvis det kniber med at blive mæt.

Lav nemme retter

Du kan med fordel lave mad efter opskrifter, hvor tilberedningens sværhedsgrad er tænkt ind i opskrifterne. Så madlavningen bliver mere overskuelig og ikke kræver for lang tid.

Find nemme og gigtvenlige madopskrifter

Brug hjælpemidler til nemmere madlavning

En god indretning af dit køkken og særlige hjælpemidler til at lave mad kan også lette din madlavning.

Se hjælpemidler til nemmere madlavning

Senest opdateret 17.11.2016