Foredrag om vægtbærende MR-skanning ved lændesmerter

Dato/tid: 29.05.2019 kl. 14:00
Sted: GrønnegadeCentret (i den store sal "Anemone")
Grønnegade 15
3400 Hillerød
Pris: Medlem: 60 kr.
Ikke-medlem: 75 kr.
Tilmelding:

Ikke nødvendig

Arrangør: Nordsjællandskreds

Billeddiagnostik spiller en vigtig rolle, når læger skal udrede patienter med lændesmerter. Og her er MR-skanning den mest anvendte metode. Såkaldt vægtbærende MR-skanning har vist sig at være en mere sensitiv undersøgelse til f.eks. diskusprolaps og spinalstenose end konventionel MR-skanning. Det kan du høre meget mere om, når læge, ph.d. Bjarke Hansen fra Parker instituttet, Reumatologisk afdeling på Frederiksberg Hospital, kommer og fortæller om metoden.

Vægtbærende MR-skanninger

En udbuling (protrusion) eller prolaps i en af lænderyggens eller nakkens bruskskiver kan i de mere fremskredne tilfælde ses på en konventionel MR-scanning, hvor patienten bliver skannet i liggende stilling. Her er trykket på båndskiven mindst.

I stående eller siddende stilling er trykket derimod større i ryggen. Ved at skanne stående kan lægerne muligvis få et mere virkelighedstro billede af ryggen. Frederiksberg hospital har Danmarks første G-MR skanner, der muliggør stående MR-skanninger, og på hospitalet har man arbejdet med vægtbærende MR-skanninger siden 2012.

Når der ikke findes en årsag

Du kommer også til at høre om nogle af de diagnostiske udfordringer, som læger og behandlere har, og Bjarke Hansen vil prøve at forklare, hvorfor lægerne i nogle tilfælde ikke kan finde en konkret årsag til lændesmerterne.

Der kan købes kaffe/te m.m i caféen.