AFLYST - Foredrag: Forskning i methotrexat (MTX) med færre bivirkninger

3460 Birkerød
Pris: Gratis
Tilmelding:

AFLYST. Kontaktperson: Liselotte Holmberg, e-mail lthpet@gmail.com, tlf. 22 28 06 71

Arrangør: Hovedstad Nord-kreds

OBS: Arrangementet er desværre aflyst!

Har du en inflammatorisk gigtsygdom som f.eks. leddegigt, og er du i behandling med gigtmidlet methotrexat (MTX)? Så gå ikke glip af dette foredrag med professor Mads Hartvig Clausen fra Institut for Kemi på Danmarks Tekniske Universitet, der vil fortælle om behandling med MTX og den nyeste forskning på området.

MTX kan give ubehagelige bivirkninger

Som du måske selv oplever på egen krop, har MTX desværre en række ubehagelige bivirkninger som f.eks. kvalme og opkastninger. Alligevel er mange mennesker med leddegigt eller en anden inflammatorisk gigtsygdom i behandling med midlet, der anses for at være blandt de sikreste betændelsesdæmpende gigtpræparater – både når det gælder effekt og risiko for bivirkninger.

Hør om forskning i en ny type MTX

Men hvad så med de patienter, der stadig oplever bivirkninger? Det har Mads Hartvig Clausen med støtte fra Gigtforeningen sammen med sit forskerteam sat sig for at undersøge. På DTU Kemi forsker de nemlig i at fremstille en ny type methotrexat med færre - eller måske slet ingen - bivirkninger end det traditionelle middel.

Hvis forskningen lykkes, er det håbet, at patienter med inflammatorisk gigtsygdom kan få adgang til forbedret behandling inden for ca. 8 år, lyder det fra forskerne.

I foredraget vil du komme til at høre om baggrunden for projektet, om forskningen på DTU Kemi - og ikke mindst om perspektiverne for den fremtidige behandling af leddegigt og andre inflammatoriske gigtsygdomme.