Det kan du selv gøre – gode råd om urinsyregigt og podagra

Har du urinsyregigt – og vil du gerne selv gøre noget for at forebygge anfald? Få gode råd om, hvad du selv kan gøre.

Urinsyregigt er i dag den mest udbredte inflammatoriske (betændelsesagtige) gigtsygdom. Det skyldes blandt andet vores livsstil og stigende levealder.

Fra gammel tid har urinsyregigt været kædet sammen med overdådig levevis. Det er rigtigt, at alkohol især øl og kostens sammensætning kan have betydning for udviklingen af urinsyregigt, og en velafbalanceret, sund og varieret kost anbefales. Men også andre forhold spiller ind.

Livsstilsændringer kan for nogen bidrage til at forebygge anfald af urinsyregigt. Ved at gå efter en sund vægt, begrænse alkohol og spise sundt og varieret reducerer du din risiko for at få anfald af urinsyregigt. Din livstil har også væsentlig betydning for at forebygge, at andre sygdomme opstår sammen med urinsyregigt.

Læs mere om sammenhængen mellem mad og urinsyregigt

Få rådgivning og viden

Som medlem af Gigtforeningen får du mulighed for at kontakte vores erfarne rådgivere, læse vores populære medlemsmagasin, og du støtter forskning i led- og muskelsygdomme til gavn for dig og andre.

Jeg er interesseret i et medlemskab

Senest opdateret 15.06.2023