Gigtforeningen for pressen

Her kan du finde kontaktoplysninger på Gigtforeningen, hvis du ønsker en kommentar fra Gigtforeningens direktør eller faglige eksperter.

Du finder derudover pressebilleder, baggrundsmateriale og logoer til download.

Pressehenvendelser

Pressechef
Marie Kristensen
Tlf. 30 55 42 21
E-mail mkristensen@gigtforeningen.dk

Journalist
Lisbeth Nannestad Jørgensen
Tlf. 39 77 80 51
E-mail LNJ@gigtforeningen.dk

Kommunikationskonsulent
Maria Kornbeck Lundsgaard
Mobil 21 74 26 28
E-mail mlundsgaard@gigtforeningen.dk

Kommunikationschef
Natasja Elf Dybmose
Mobil 51 70 84 08
E-mail ndybmose@gigtforeningen.dk

Gigt

• Er den mest udbredte kroniske sygdom i den danske befolkning og mere end 700.000 i Danmark har fået konstateret en gigtsygdom.
  • Kaldes også muskel- og skeletsygdomme.
  • Omfatter over 200 forskellige diagnoser. De mest kendte er artrose (slidgigt), leddegigt og diskusprolaps, men der findes f.eks. også børnegigt, rygsøjlegigt og psoriasisgigt.
  • Er i dag ofte en usynlig sygdom, men mange med gigt er meget påvirket af smerter og fatigue (træthed), selv om de er medicinsk velbehandlede.
  • Er årsag til en fjerdedel af alle langtidssygemeldinger og er den næst-hyppigste årsag til førtidspension.
  • Er en sygdom, der koster samfundet 25 mia. kroner årligt.

Få mere viden om gigt

Gigtforeningen

• Er en sygdomsbekæmpende forening med mere end 80 års erfaring og 81.000 medlemmer.
  • Kæmper for et bedre liv for de mange med sygdomme og smerter i led, ryg og muskler.
  • Ejer og driver Dansk Gigthospital i Sønderborg og behandlingscenteret Sano med afdelinger i Middelfart, Skælskør og Aarhus.
  • Uddeler årligt mellem 10 og 15 mio. kroner til dansk forskning, der kan være med til at give et bedre liv med gigt nu og i fremtiden.

Læs mere om Gigtforeningen

Download logo og portrætter